Wielkość liter:
Kontrast:
Rzecznik Praw Obywatelskich rozważa kolejne wystąpienie generalne
Już prawie pięć lat motywujemy tysiące naszych Koleżanek i Kolegów do walki o wypłatę wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy należny w związku ze zwolnieniem ze służby w Policji. W dniu 6 listopada 2018 roku został opublikowany wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r. sygn. akt K 7/15 (Dz. U. z 2018 r. poz. 2102/. Wyrok ten otworzył drogę do uzyskania tego wyrównania stanowiącego różnicę pomiędzy wypłacaną stawką w wysokości 1/30 uposażenia miesięcznego zamiast należnej 1/21. Przewidując trudności już 17 grudnia 2018 roku zwróciliśmy się do Komendanta Głównego Policji o pilną wypłatę należnego nam świadczenia. Otrzymaliśmy wówczas aż czterostronicową odpowiedź, która niestety nic nie wyjaśniła. To wówczas pozwoliliśmy sobie na gorzką refleksję stwierdzając: „Obawiamy się, że sprawa zostanie załatwiona dopiero wtedy gdy odpowiedzialni decydenci powrócą z Radomia.”. Nie sądziliśmy tylko, że na ten powrót potrzeba będzie aż tylu lat.
Wydano już grube miliony złotych na bezsensowną mitręgę policyjnych kadrowców i prawników, a także na nie potrzebną pracę setek sędziów sądów administracyjnych, którzy po kilkunastomiesięcznym okresie zawieszania postępowań, wydali już kilkanaście tysięcy wyroków uznających racje naszych Koleżanek i Kolegów domagających się wypłaty należnego im wyrównania. Niestety ciągle otrzymujemy informacje, że wyroki te nie są wykonywane.
Tak jak informowaliśmy wcześniej już dwukrotnie / w 2020 i 2021 roku / składaliśmy wniosek o podjęcie uchwały przez skład poszerzony Naczelnego Sądu Administracyjnego w głębokim przekonaniu że nasz wniosek jest uzasadniony, a uchwała mogła przyśpieszyć i ujednolicić orzecznictwo sądów. Wniosek nasz gdyby został przyjęty byłby rozpatrywany przez skład siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, który może podjąć uchwałę lub odmówić jej podjęcia. Uchwała taka ma charakter abstrakcyjny i wiąże wszystkie sądy administracyjne. Zwracaliśmy się w tej sprawie również do Rzecznika Praw Obywatelskich, ponieważ zgodnie z art. 15 § 1 pkt 2 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Rzecznik Praw Obywatelskich może taki wniosek złożyć. Niestety ani Prezes NSA, ani RPO nie podzielili naszej argumentacji wskazującej, że występują rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych dotyczące stosowania przepisów prawa materialnego i procesowego.
Bardzo cieszymy się z informacji Naczelnika Wydziału do spraw Żołnierzy i Funkcjonariuszy w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, który w piśmie z 23 sierpnia 2023 roku skierowanym do Prezesa Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów Policyjnych Antoniego Dudy zapewnia „Szanowny Panie Prezesie nawiązując do Państwa wniosku skierowanego do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie wystąpienia przez RPO do Naczelnego Sądu Administracyjnego o podjęcie uchwały w trybie zgodnym z art. 264 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2020 r., poz. 2299 ze zm.) w związku z art. 15 § 1 ust.2 ppsa w sprawie wypłaty przez organy Policji ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy byłych funkcjonariuszy Policji uprzejmie informuje, że sprawa pozostaje w bieżącym zainteresowaniu Rzecznika.”.
W treści pisma stwierdza, że „Z informacji Rzecznika wynika, niestety, że organy Policji zobligowane prawomocnymi wyrokami sądowymi do wydania kolejnych decyzji, w dalszym ciągu podejmują rozstrzygnięcia niekorzystne dla funkcjonariuszy, co niestety wymusza kolejne odwołania, a w dalszej kolejności skargi do sądów administracyjnych. W tym zakresie Rzecznik mógłby rozważyć kolejne wystąpienie generalne, gdyby dysponował konkretnymi orzeczeniami sądów administracyjnych, wydanymi w 2 turze, tj. w przypadku, gdy przez Policję jest nierealizowany korzystny dla funkcjonariusza wyrok NSA/WSA.”.
Na zakończenie Naczelnik Tomasz Oklejak informuje: „W tym zakresie Rzecznik mógłby rozważyć kolejne wystąpienie generalne, gdyby dysponował konkretnymi orzeczeniami sądów administracyjnych, wydanymi w 2 turze, tj. w przypadku, gdy przez Policję jest nierealizowany korzystny dla funkcjonariusza wyrok NSA/WSA.”.
W związku z powyższym Prezes Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów Policyjnych Antoni Duda w dniu 28 sierpnia 2023 roku skierował do Prezesów Zarządów i Kół SEiRP prośbę o informowanie Biura ZG SEiRP /adres e-mail: sekretariat@seirp.pl / o wszystkich przypadkach nierealizowania korzystnych wyroków ostatecznych.
Mamy nadzieję, że wspólna presja pomoże zakończyć już niemal pięcioletnią walkę o uzyskanie tego co jest naszym elementarnym prawem i jest oczywistą oczywistością, której nie dostrzegają policyjni decydenci i ich polityczni dysponenci ignorujący setki orzeczeń NSA i tysiące wyroków wojewódzkich sądów administracyjnych. Armia ponad 70 tysięcy naszych Koleżanek i Kolegów bezskutecznie czeka na wypłatę należnego ekwiwalentu wraz z oczywistymi w zaistniałej sytuacji odsetkami.
Nigdy nie mieliśmy wątpliwości, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r., zagwarantował funkcjonariuszowi policji prawo do wyższego ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop od chwili wejścia w życie ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o Policji (Dz. U. Nr 100, poz. 1084), która wprowadziła dyskryminujące policjantów zmiany systemu urlopu 30-dniowego liczonego w dniach kalendarzowych na system 26-dniowy liczony w dniach roboczych zapisane w art. 115a ustawy o Policji. To czego doświadczamy już niemal pięć lat rażąco narusza reguły demokratycznego państwa prawnego. Tak jak to wielokrotnie podkreślaliśmy jedynym środkiem uznawanym za ograniczenie czasowego oddziaływania wyroków Trybunału Konstytucyjnego jest określenie przez Trybunał Konstytucyjny innego terminu utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego niż data ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw (art. 190 ust. 3 Konstytucji RP), jednak tego środka Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 30 października 2018 r., sygn. akt K 7/15, nie zrobił. Nie było i nie ma zatem żadnych prawnych przesłanek, by ograniczyć uprawnienie funkcjonariuszy Policji do uzyskania pełnego, odpowiadającego wymogom konstytucyjnym ekwiwalentu za niewykorzystany urlop w zależności od kryterium daty zwolnienia ze służby, o ile zwolnienie to nastąpiło po wejściu w życie zakwestionowanego przez Trybunał Konstytucyjny art.115a ustawy o Policji, czyli po dniu 19 października 2001 r.. Nie możemy się zgodzić na takie traktowanie, dlatego robimy wszystko aby tą kuriozalną sytuację masowego naruszania prawa zakończyć. Dlatego cieszy nas każda deklaracja wsparcia i wspólnego działania w przywracaniu naruszonego porządku prawnego.
Poniżej prezentujemy w całości cytowane pismo Naczelnika Tomasza Oklejaka i pismo Prezesa ZG SEiRP z 28 sierpnia 2023 roku. Ponadto przypominamy nasze wystąpienie do Rzecznika Praw Obywatelskich i wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich wraz z odpowiedziami.
O wcześniejszych działaniach Rzecznika Praw Obywatelskich pisaliśmy tutaj: https://seirp.pl/ekwiwalent-za-niewykorzystany-urlop/iii-informacje-biezace/rpo-dolacza-do-walki-o-ekwiwalent/
Przypominamy również wystąpienie Prezesa ZG SEiRP do Komendanta Głównego Policji z 18 grudnia 2018 roku i odpowiedź KGP z 17 stycznia 2019 roku.
Dzisiaj, bardzo powoli zbliżamy się do końca tej spirali obłudy i zakłamania. Rzecznik Praw Obywatelskich ma szansę nam pomóc. Dostarczmy RPO informacji aby mógł to zrobić.