Wielkość liter:
Kontrast:
Obowiązujące przepisy o zaopatrzeniu emerytalno-rentowym w systemie powszechnym i służb mundurowych są niesprawiedliwe, niespójne i dyskryminują emerytów służb mundurowych, pozbawiając ich nabytych praw do świadczeń, ponieważ nie pozwalają zaliczyć wszystkich przepracowanych lat pracy zawodowej po zakończeniu służby i uzyskać należne świadczenia z różnych systemów emerytalnych.
Mając na uwadze ochronę interesów członków Stowarzyszenia w zakresie świadczeń emerytalno-rentowych Antoni Duda – Prezes Zarządu Głównego SEiRP skierował do Prezesa Rady Ministrów petycję z postulatem podjęcia działań w sprawie zainicjowania prac ustawodawczych i przyjęcia prawa upoważniającego do jednoczesnego pobierania emerytury z ZUS i emerytury mundurowej w przypadkach kiedy ubezpieczony spełni warunki do ich pobierania.
Uważamy, że emeryt który posiada prawo do świadczenia wypłacanego przez ZER MSWiA, który wypracował wymagany minimalny wymiar okresów składkowych i nieskładkowych w ZUS (20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn), a okresy mundurowe i cywilne nie zostały wzajemnie zaliczone do minimalnego stażu emerytalnego z obu źródeł, ma pełne prawo do jednoczesnego niezależnego pobierania dwóch świadczeń z obydwu systemów. Przedstawiamy najważniejsze dokumenty przekazane wraz z petycją. Serdecznie dziękujemy wszystkim naszym Koleżankom, Kolegom i Sympatykom którzy poparli petycję.
Załączniki:
Dwie emerytury – otrzymaliśmy odpowiedź na naszą petycję do Prezesa Rady Ministrów
Tak jak informowaliśmy wcześniej, skierowaliśmy do Prezesa Rady Ministrów petycję z postulatem podjęcia działań w sprawie zainicjowania prac ustawodawczych i przyjęcia prawa upoważniającego do jednoczesnego pobierania emerytury z ZUS i emerytury mundurowej w przypadkach kiedy ubezpieczony spełni warunki do ich pobierania.
W petycji prosiliśmy o wprowadzenie takich zapisów w ustawach, które pozwolą pracującym emerytom mundurowym, którzy odprowadzali składki do FUS, na otrzymanie również emerytury z ZUS. Na petycje odpowiedział nam Zastępca Dyrektora Biura Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, w piśmie (patrz załącznik) przekazał jedynie informacje o aktualnym stanie prawnym, który emeryci mundurowi doskonale znają. Z treści udzielonej odpowiedzi wynika, że przyjętym do służby przed 1999 rokiem, przysługuje tylko prawo wyboru jednej emerytury. Składając zbiorową petycję do Premiera liczyliśmy na zmianę tego przepisu. Jak widać z udzielonej odpowiedzi MSWiA nie ma zamiaru wystąpić w tej sprawie z inicjatywą legislacyjną.
Odpowiedź na petycje otrzymaliśmy w dniu 23 marca 2023 roku. Nie spodziewaliśmy się, że petycja nie tylko nie dotrze do Premiera, a my otrzymamy odpowiedź w stylu pisz pan na Berdyczów. Przytaczamy konkluzję z zakończenia pięciostronicowego pisma: „Biorąc powyższe pod uwagę, nie ma usprawiedliwionych podstaw, aby wprowadzić do systemu prawa ubezpieczeń społecznych rozwiązania przekazywania składek zgromadzonych w Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, czy też zwrotu/przekazania składek na ubezpieczenia społeczne do właściwych zakładów emerytalno-rentowych np. Zakładu Emerytalno- Rentowego MSWiA, czy też Wojskowego Biura Emerytalnego. Za niezasadnością takiego rozwiązania przemawia także publicznoprawny (a nie prywatnoprawny) charakter składki na ubezpieczenie emerytalne, potwierdzony zarówno w orzecznictwie Sądu Najwyższego, jak i Trybunału Konstytucyjnego.”.
My nie prosiliśmy o opis aktualnego stanu prawnego, bo go znamy. Chodziło nam o zaprzestanie dyskryminacji tej grupy w imieniu której złożyliśmy petycję. Uważamy, że równe traktowanie to traktowanie według jednakowej miary, bez różnicowania dyskryminującego, czy faworyzującego. Konstytucyjna zasada równości wobec prawa, wyrażona w art. 32 ust. 1 Konstytucji, zobowiązuje do nakładania jednakowych obowiązków, czy przyznawania jednakowych praw podmiotom odznaczającym się tą samą cechą istotną. Wiemy, że ta zasada dopuszcza, lecz nie wymaga, aby nakładać różne obowiązki, czy przyznawać różne prawa podmiotom, które mają określoną cechę oraz podmiotom, które jej nie mają. A z taką sytuacją mamy do czynienia w tym przypadku.
My jednak oczekujemy zmiany stan prawnego, tak aby nie było sytuacji, w której mimo objęcia dwoma systemami zabezpieczenia społecznego (tj. systemem zaopatrzeniowym i ubezpieczeniowym), osoba, która nabyła prawo do dwóch świadczeń z dwóch różnych systemów jest uprawniona do realizacji tylko jednego z nich.
W tej sytuacji proponujemy Koleżankom i Kolegom niezadowolonym z wyjątkowo aroganckiego traktowania o rozważenie wystąpienia ze skargą na sposób załatwienia petycji (patrz wzór). Skargę taką można składać w interesie publicznym, czyli może każdy, ale lepiej będzie, jak złożymy ją w interesie własnym i publicznym, bo wówczas można będzie jeszcze dochodzić swoich praw, także na drodze sądowo-administracyjnej.
Jednocześnie przedstawiamy poselski projektu zmiany ustaw zaopatrzeniowych, złożony do Sejmu przez posła Wiesława Szczepańskiego i innych posłów lewicy (patrz załącznik).https://seirp.pl/wp-content/uploads/dwie-emerytury-–-otrzymalismy-odpowiedz-na-nasza-petycje-do-prezesa-rady-ministrow-1.docx