Wielkość liter:
Kontrast:
Infoteka zawiera wybrane przez Biuro ZG SEiRP artykuły i informacje opublikowane w prasie i mediach elektronicznych dotyczące spraw ważnych dla naszego środowiska.
4.12.2024, fssm.pl
Pan Tomasz Siemoniak
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Szanowny Panie Ministrze
Przejęcie władzy przez koalicję partii demokratycznych, będące efektem wyborów jakie się dokonały wolą milionów Polek i Polaków 15 października 2023 r., także przy aktywnym udziale środowisk jakie reprezentuje Federacja Stowarzyszeń Służb Mundurowych, otworzyło drogę do naprawy bezmiaru krzywd, wyrządzonych naszym Koleżankom i Kolegom w 2016 r. przez ówczesną większość parlamentarną. Doceniamy wszystkie poczynania Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pod obecnym Kierownictwem, zmierzające do realizacji pkt 20 Umowy Koalicyjnej, przewidującej wprowadzenie rozwiązań przywracających prawa nabyte emerytom i rencistom pobierającym świadczenia na podstawie przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy. /…/ Jedną z dróg prowadzących do tego celu jest szerokie korzystanie z możliwości jakie daje art. 8a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…), dalej „policyjna ustawa emerytalna”, przewidujący wyłączenie wobec wnioskodawców, tj. osób objętych ustawą nowelizującą z 16 grudnia 2016 r., represyjnych przepisów mocą suwerennej decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, mającej oparcie przede wszystkim w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przyznajemy, że droga ta została otwarta i proces racjonalnego stosowania ww. procedury trwa. Rozumiemy też, że trudności, jakie się pojawiają w trakcie rozpoznawania wniosków składanych w trybie art. 8a, głównie w aspekcie czasowym, mają charakter obiektywny, a Kierownictwo MSWiA robi wszystko co możliwe, aby proces ten przyśpieszyć i uczynić bardziej wydajnym, na co bardzo liczymy. Z racji wieku i stanu zdrowia osób represjonowanych czas odgrywa tu rolą zasadniczą.
Więcej na: https://fssm.pl/usuwanie-skutkow-ustawy-represyjnej-roznicuje-emerytow/
16.12.2024, prawo.pl, Grażyna J. Leśniak
W okresie od 1 lipca 2023 r. do 30 września 2024 r. Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA zrealizował 5 736 prawomocnych wyroków przywracających emerytury i renty świadczeniobiorcom, które zostały im obniżone ustawą deubekizacyjną z 2016 r. Wypłacone z tego tytułu wyrównania przekroczyły kwotę 1,08 mld zł – ustalił serwis Prawo.pl. Zdaniem prawników za uchwalenie tak złej ustawy konsekwencje dyscyplinarne powinny ponieść osoby odpowiedzialne. Zwłaszcza że Sąd Najwyższy ostrzegał przed możliwymi jej negatywnymi skutkami. /…/ – Rozwiązaniem tego problemu jest odwołanie się do koncepcji rozproszonej kontroli konstytucyjności, która sprowadza się do możliwości dokonania przez sąd powszechny oceny konstytucyjności przepisu, mającego zastosowanie w konkretnej, indywidualnej sprawie – mówi dr Hańderek Według niego na szczególną uwagę w tym zakresie, zasługuje orzecznictwo Sądu Okręgowego w Częstochowie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, którego uzasadnienia, w sposób niezwykle szczegółowy opisują tę problematykę (zob. wyrok z dnia 22 maja 2023 r., sygn. akt IV U 57/23, czy też wyrok z dnia 21 października 2021 r., sygn. akt IV U 769/21).
Więcej na: https://www.prawo.pl/kadry/koszt-odszkodowan-po-ustawie-deubekizacyjnej,530535.html
23.12.2024, prawo.pl, Grażyna J. Leśniak
Od 12 marca 2024 r., w trybie art. 8a ustawy zaopatrzeniowej, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał 1016 decyzji pozytywnych, przywracających wysokość emerytury, zanim została ona obniżona ustawą deubekizacyjną z 2016 roku. Nie było decyzji negatywnych, ale 261 decyzji o umorzeniu postępowania – ustalił serwis Prawo.pl. Polacy zapłacili w sumie prawie 700 tys. zł tytułem grzywien i kosztów sądowych, które nakładały sądy administracyjne stwierdzając bezczynność lub przewlekłość takich postępowań.
15.12.2024, gazetaprawna.pl, Izolda Hukałowicz
Obecny system waloryzacji emerytur. Jak działa? Zmiany w waloryzacji emerytur. Możliwe scenariusze Nowa waloryzacja emerytur 2024-2028 – wyliczenia Waloryzacja emerytur. Dlaczego potrzebne są zmiany? Waloryzacja po nowemu. Jakie wyzwania niesie ze sobą zmiana? Waloryzacja emerytur może wkrótce odbywać się na zupełnie nowych zasadach. Rząd rozważa wprowadzenie mechanizmów, które mają zwiększyć wysokość świadczeń. Kluczową zmianą ma być większy udział wzrostu wynagrodzeń w ustalaniu wskaźnika waloryzacji. Obecny system waloryzacji świadczeń emerytalnych opiera się na wskaźniku, który uwzględnia inflację oraz 20 proc. realnego wzrostu wynagrodzeń. Takie rozwiązanie, choć stabilne, nie zawsze pozwala emerytom odczuć realny wzrost gospodarczy. Dlatego rząd planuje zmiany, które mają poprawić sytuację osób korzystających z emerytur. Resort pracy zaprezentował propozycje nowych rozwiązań podczas roboczego spotkania z udziałem przedstawicieli kluczowych instytucji i ministerstw. Obecny system waloryzacji emerytur. Jak działa?
16.12.2024, gazetaprawna.pl, Weronika Szkwarek
Trwa protest zorganizowany przez NSZZ Policjantów, którzy domagają się szeregu zmian dotyczących między innymi wysokości wynagrodzeń czy zasad przechodzenia na emerytury przez funkcjonariuszy. Jedną z przyczyn podjęcia akcji jest luka kadrowa w tej formacji, która sięga według ostatnich danych 11,68 proc. stanu etatowego.
Wakaty w policji
MSWiA w poście na Facebooku poinformowało, że coraz więcej funkcjonariuszy dostało się do policji.
„Od 1 stycznia do 1 listopada 2024 r. do służby w Policji przyjętych zostało 5 039 osób, tj. o 894 więcej względem analogicznego okresu w 2023 r.” – czytamy w komunikacie.
Na ten post odpowiedział jeden z największych związków zawodowych w tej formacji – NSZZ Policjantów. Wskazano, że wakat na 1 grudnia wyniósł 12 928, czyli 11,86 proc. stanu etatowego, a na 1 października 12 728, czyli 11,74 proc. stanu etatowego. To oznacza, że w ciągu miesiąca zwiększył się o 200. Dodano, że tylko w grudniu tego roku ze służby odeszło już 146 funkcjonariuszy.
Nawrocki w Siedlcach: Nie będę prezydentem, któremu wystarczy lotnisko w Berlinie
10-12-2024, tygodniksiedlecki.com, Kinga Ochnio
We wtorek, 10 grudnia, Karol Nawrocki, obywatelski kandydat na prezydenta popierany przez PiS gościł w Siedlcach.
/…/ Karol Nawrocki odniósł się także do wizyty obecnego premiera w Siedlcach. – W styczniu Donald Tusk w państwa mieście złożył jedną z obietnic, jedną ze 100 obietnic, którą z pełną konsekwencją realizuje, tj. przywrócenia przywilejów emerytalnych SB. W Polsce trwa, niestety, powolny, ukryty proces reubekizacji, przywracania przywilejów emerytalnych ludziom, którzy inwigilowali, wsadzali do ośrodków internowania, więzili, rozbijali rodziny, zmuszali do emigracji – zauważył. Po czym zapewnił, że gdy będzie prezydentem, nigdy nie podpisze ustawy przywracającej przywileje emerytalne funkcjonariuszom SB.
1.12.2024, infor.pl, Tomasz Król
Policjanci od 1 stycznia 2025 r. mają dwa warianty emerytury do wyboru. W zależności od stażu służby mogą obliczać wysokość emerytury jako 60% albo 40% podstawy. Do tego doliczamy procenty za dodatkowe lata służby. W artykule dwa pliki PDF o policyjnych emeryturach.
Opisana w artykule możliwość „żonglowania” między dwoma wariantami przejścia na emeryturę dotyczy tych „mundurowych”, którzy rozpoczęli służbę przed 1 stycznia 2013 r. Warianty przejścia na emeryturę są takie:
Wariant 1. 40% podstawy wymiaru za 15 lat służby i 2,6% procent podstawy wymiaru za dalsze lata służby
Wariant 2. 60 % podstawy wymiaru za 25 lat służby i 3% podstawy wymiaru za dalsze lata służby.
3.12.2024, bractwomundurowerp.pl
Na stronie internetowej Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA zamieszczono wzór zaświadczenia o przebiegu służby dla celów emerytalnych lub rentowych. Co istotne, okresy służby lub zatrudnienia mają wynikać z dokumentów potwierdzających przebieg służby/zatrudnienia (w szczególności: akt mianowania, decyzja, rozkaz personalny, świadectwo służby, świadectwo pracy ze wskazaniem daty, numeru i organu). Wskazano też wyraźnie, że zaświadczenie powinno być podpisane przez osobę działającą w imieniu organu (pieczątka służbowa i podpis organu lub osoby działającej w jego imieniu).
/…/ Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA we wnoszonych apelacjach nie może kwestionować rozstrzygnięcia Sądu w zakresie odnoszącym się do „informacji” Instytutu Pamięci Narodowej, której sam nie sprawdzał, i w żaden sposób nie weryfikował, przed wydaniem zmienionej przez sąd decyzji. W istocie rzeczy taka apelacja jest nadużyciem prawa procesowego, o którym mowa w art. 3 i art. 4¹ Kodeksu postępowania cywilnego. Celem apelacji nie może być wyłącznie przedłużenie postępowania, a możliwość sformułowania zarzutów przez Dyrektora ZER MSWiA w zakresie odnoszącym się do oceny informacji IPN, którą przeprowadził Sąd, wydaje się wątpliwa. Tym bardziej, jeśli na etapie postępowania sądowego, Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika nie przedstawił żadnych dowodów wskazujących na rzetelność informacji IPN. Natomiast Prezes IPN nie jest stroną w postępowaniu o policyjną emeryturę przed sądem (por. uchwała Sądu Najwyższego z 11 grudnia 2013 r. sygn. akt III CZP 78/13 publ. www.sn.pl).
[…]Tylko dwóm funkcjonariuszom wypłacono odsetki za lata pomniejszonej emerytury. Stało się to na mocy precedensowych wyroków[…]. Podsumowanie kwestii odsetek, przez członka Zespołu Prawnego – Irka Wojewodę. Jeżeli macie ochotę, zapraszamy do lektury.
3.12.2024, bractwomundurowerp.pl
W przypadku słupskiego wyroku uzasadnienie sąd sporządził. Przyznając emerytowanemu policjantowi odsetki (w tym samym wyroku co wyrównanie emerytury), powołał się na art. 118 ust 1 a ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. „Sąd wskazał, iż organ ponosi odpowiedzialność za nieprzyznanie prawa do świadczenia (w wysokości sprzed zmniejszenia), bowiem w prowadzonym postępowaniu dysponował tym samym materiałem dowodowym co Sąd. Na jego podstawie (akta służby ubezpieczonego), na etapie wydawania decyzji mógł bowiem dokonać oceny, czy ubezpieczony w ramach wykonywanych czynności, działał na rzecz państwa totalitarnego” – wyjaśnia nam sędzia Tamara Kulczewska-Miszczak, wiceprezes Sądu Okręgowego w Słupsku. Wyrok zapadł w październiku 2020 r. Organ emerytalny złożył apelację, ale przegrał w gdańskim sądzie.
Udostępniamy łącze do artykułu. Zapraszamy do lektury:
20.12.2024, facebook.com/osrodek.monitorowania
Informujemy, że pisowski kandydat na urząd Prezydenta RP Karol Nawrocki może stracić już za kilka tygodni immunitet i zasiąść na ławie oskarżonych.
Karol Nawrocki został oskarżony i powinien odpowiedzieć przed sądem za czyny, które zakwalifikowane zostały jako naruszeniem art 212 kodeksu karnego.
Nawrockiemu grozić może za to przestępstwo kara do jednego roku bezwzględnego więzienia.
Za co konkretnie może zasiąść na ławie oskarżonych Karol Nawrocki? Za publiczne znieważanie wielu osób ze stowarzyszenia emerytów mundurowych w związku z jego wypowiedzią o nich — w ich ocenie obraźliwej.
Zniesławienie (pomówienie, obmówienie, oszczerstwo) to przestępstwo opisane w art. 212 kodeksu karnego.
Zgodnie z tym przepisem odpowiedzialności karnej podlega ten, kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności.
Surowsza odpowiedzialność grozi sprawcy, który dopuszcza się czynu zniesławienia za pomocą środków masowego komunikowania, np. za pośrednictwem Internetu.
Warto zauważyć, że w przeciwieństwie do przestępstwa zniewagi, zniesławić można nie tylko człowieka, ale także instytucje, firmę czy stowarzyszenie.
Karol Nawrocki jako szef IPN posiada immunitet i właśnie za tym immunitetem schował się, żeby nie odpowiadać karnie.
Sąd i pokrzywdzone osoby zwróciły się jednak do Marszałka Sejmu RP o głosowanie nad pozbawieniem Nawrockiego takiej ochrony.
Jeśli Sejm RP uchyli immunitet Karolowi Nawrockiemu to będziemy mieli pierwszego w historii Polski kandydata na prezydenta, który będzie w trakcie kampanii wyborczej zasiadał na ławie oskarżonych.