Wielkość liter:
Kontrast:
Przegląd mediów – 30.08.2024 r.
Infoteka zawiera wybrane przez Biuro ZG SEiRP artykuły i informacje opublikowane w prasie i mediach elektronicznych dotyczące spraw ważnych dla naszego środowiska.
Gazeta Prawna, 20.08.2024 – Paweł Sikora
Już wkrótce seniorzy oraz ich rodziny będą mogli skorzystać z nowego wsparcia finansowego w postaci bonu senioralnego. Inicjatywa zapowiedziana została przez Koalicję Obywatelską. Jej celem ma być nie tylko poprawa jakości życia osób starszych, ale także odciążenie bliskich, którzy z powodu zobowiązań zawodowych często nie są w stanie w pełni zająć się swoimi krewnymi. Program ma być wdrożony w 2025 roku, a projekt ustawy ma zostać przyjęty przez rząd jeszcze w trzecim kwartale 2024 roku.
Założenia bonu senioralnego. Czy to realne pieniądze?
Jak donosi Biznes Info, bon senioralny to odpowiedź na rosnące potrzeby opieki nad osobami starszymi, które często wymagają codziennego wsparcia w czynnościach życiowych. Program skierowany jest do osób powyżej 75. roku życia oraz ich rodzin, które nie są w stanie samodzielnie zapewnić im pełnej opieki. Bon nie będzie jednak ekwiwalentem pieniężnym, lecz pakietem usług opiekuńczych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb seniorów.
Usługi finansowane z bonu obejmą cztery obszary:
Dla kogo jest bon senioralny?
Bon senioralny ma być przeznaczony dla osób powyżej 75. roku życia, które nie mogą liczyć na pełne wsparcie ze strony rodziny. Również członkowie rodzin seniorów, pozostający z nimi w stosunku pokrewieństwa i spełniający określone kryteria dochodowe, będą mogli skorzystać z tego programu. Kryteria zakładają, że miesięczny dochód seniora nie może przekroczyć 5000 złotych brutto, a dochód rodziny musi być odpowiednio niższy, zależnie od liczby osób w gospodarstwie domowym.
Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150 złotych, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w drugiej połowie 2024 roku. Kwota ta może ulec zmianie w zależności od wysokości krajowej płacy minimalnej. /…/
Więcej na: serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/
Gazeta Prawna, 19.08.2024 – Sławomir Wikariak
Prezes UODO musi rozpoznać skargę na IPN i rozstrzygnąć, czy przetwarza on dane zgodnie z prawem. Po niedawnym wyroku NSA można już mówić o ukształtowanej linii orzeczniczej.
To już przynajmniej trzecie orzeczenie, w którym Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nie ma prawa odmówić wszczęcia postępowania dotyczącego skargi na bezprawne przetwarzanie danych osobowych przez Instytut Pamięci Narodowej. Prezes UODO dotychczas konsekwentnie stał na stanowisku, że nie może badać takich skarg, gdyż działalność IPN nie podlega pod RODO. Zapytaliśmy, czy po objęciu tego stanowiska przez Mirosława Wróblewskiego taka wykładnia przepisów będzie kontynuowana. Z odpowiedzi wynika, że trudno o ogólną odpowiedź, gdyż każda sprawa ma indywidualny charakter. Pewną zmianę w podejściu już jednak widać, gdyż jak poinformował DGP Karol Witowski, p.o. rzecznik prasowy UODO, w przypadku kilku ostatnich skarg przeciwko IPN prowadzone są już postępowania administracyjne. /…/
Więcej na: serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia/
Bankier.pl, 25.08.2024 – dap, amac
Prezes UODO musi rozpoznać skargę na IPN i rozstrzygnąć, czy przetwarza on dane zgodnie z prawem. Po niedawnym wyroku NSA można już mówić o ukształtowanej linii orzeczniczej – informuje we wtorek „Dziennik Gazeta Prawna”.
Gazeta zauważa, że „to już przynajmniej trzecie orzeczenie, w którym Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nie ma prawa odmówić wszczęcia postępowania dotyczącego skargi na bezprawne przetwarzanie danych osobowych przez Instytut Pamięci Narodowej”.
„Prezes UODO dotychczas konsekwentnie stał na stanowisku, że nie może badać takich skarg, gdyż działalność IPN nie podlega pod RODO. Zapytaliśmy, czy po objęciu tego stanowiska przez Mirosława Wróblewskiego taka wykładnia przepisów będzie kontynuowana. Z odpowiedzi wynika, że trudno o ogólną odpowiedź, gdyż każda sprawa ma indywidualny charakter. Pewną zmianę w podejściu już jednak widać, gdyż jak poinformował +DGP+ Karol Witowski, p.o. rzecznik prasowy UODO, w przypadku kilku ostatnich skarg przeciwko IPN prowadzone są już postępowania administracyjne” – czytamy.
Dziennik wyjaśnia, że „najnowszy wyrok NSA, którego uzasadnienie niedawno opublikowano, dotyczy skargi na odmowę wszczęcia postępowania w sprawie żądania usunięcia z internetu danych osoby uznanej przez IPN za współpracownika Służby Bezpieczeństwa”. /…/
Więcej: bankier.pl/wiadomosc/
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/EE344B31B1
III OSK 2448/22 – Wyrok NSA z 25 czerwca 2024 roku
NSA po rozpoznaniu w dniu 25 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 maja 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 4096/21 w sprawie ze skargi A. S. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia […] września 2021 r. nr […] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz A. S. kwotę 720 (siedemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
/…/
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje.
Stosownie do art. 183 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259) zwanej dalej p.p.s.a., Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznaje sprawę w granicach skargi kasacyjnej, biorąc pod rozwagę z urzędu jedynie nieważność postępowania. W rozpoznawanej sprawie nie zachodzi żadna z okoliczności skutkujących nieważnością postępowania, o jakich mowa w art. 183 § 2 p.p.s.a. i nie zachodzi żadna z przesłanek, o których mowa w art. 189 p.p.s.a., które Naczelny Sąd Administracyjny rozważa z urzędu, dokonując kontroli zaskarżonego skargą kasacyjną wyroku. W tych okolicznościach w sprawie badaniu podlegały wyłącznie zarzuty podniesione w skardze kasacyjnej na uzasadnienie przytoczonych podstaw kasacyjnych. /…/ Naczelny Sąd Administracyjny wielokrotnie również stawał na stanowisku, iż „krótkotrwała służba przed dniem 31 lipca 1990 r.” oraz „rzetelne wykonywanie zadań i obowiązków po dniu 12 września 1989 r., w szczególności z narażeniem zdrowia i życia” nie stanowią oddzielnych samoistnych przesłanek, ponieważ przez zwrot „ze względu na” dookreślają one treść „szczególnie uzasadnionych przypadków”, ułatwiając obalenie domniemania służby charakteryzującej się zindywidualizowanym zaangażowaniem w działalność bezpośrednio ukierunkowaną na realizowanie ustrojowo zdeterminowanych zadań i funkcji właściwych państwu totalitarnemu. Nadto kryteria te nie stanowią przykładowego wskazania „szczególnie uzasadnionych przypadków” (ustawodawca nie posłużył się określeniem „w szczególności”, które jest stosowane w sytuacji wskazywania przez ustawodawcę niewyczerpującego katalogu przesłanek), co oznacza, że treść tych kryteriów należy oceniać przez pryzmat treści „szczególnie uzasadnionych przypadków”, a nie traktować jako kryteria, których spełnienie oznacza automatycznie i zawsze zaistnienie przesłanki „szczególnie uzasadnionych przypadków” (por. wyrok NSA z 16 listopada 2023 r., sygn.. akt III OSK 2716/21, dostępny w CBOSA). /…/ W rekapitulacji wszystkich przedstawionych argumentów należało więc stwierdzić, że wskazane powyżej zarzuty skargi kasacyjnej zostały oparte na częściowo usprawiedliwionych podstawach i zasadnie podważyły zgodność z prawem zaskarżonego wyroku. W związku z powyższym, zaskarżony wyrok Sądu pierwszej instancji podlegał uchyleniu. Wobec tego również, że istotę rozpatrywanej sprawy należało uznać za dostatecznie wyjaśnioną, Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 188 p.p.s.a., rozpoznał skargę i uchylił zaskarżoną decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia […] września 2021 r. nr […], co powoduje, że w ponownie prowadzonym postępowaniu organ administracji będzie zobowiązany uwzględnić przedstawione powyżej oceny prawne i formułowane na ich podstawie wnioski.
Wobec tego, Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 188 w związku z art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) p.p.s.a. oraz art. 200 i art. 203 pkt 1 w zw. z art. 205 § 2 p.p.s.a., orzekł jak w sentencji wyroku.