Wielkość liter:
Kontrast:
Wzór Odwołania od decyzji odmownej do komendanta nadrzędnego (stan prawny obowiązuje od 1.10.2020)
Przed skorzystaniem ze wzoru proszę zapoznać się z „mapą drogową”. Proszę o zweryfikowanie proponowanej treści Odwołania pod kątem zgodności z otrzymaną wcześniej decyzją odmowną.
Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. (art. 128 Kodeksu postępowania administracyjnego).
……………………….., dnia ………. r.
Imię i nazwisko, adres
………………………………………………..
Pan……………………………
KOMENDANT (Wojewódzki,
Stołeczny, Główny) POLICJI
za pośrednictwem
KOMENDANTA (Powiatowego, Miejskiego,
Wojewódzkiego, Stołecznego, Głównego) POLICJI
O D W O Ł A N I E
Na podstawie art. 127 §1 i 129 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego niniejszym wnoszę odwołanie od Decyzji Komendanta ………………. Policji nr ……….. z dnia ………………… r., którą otrzymałam/łem w dniu ………………. .
Ponadto na podstawie art. 138 §1 pkt 2) wnoszę o uchylenie w całości Decyzji Komendanta ………………. Policji nr ………………….. z dnia ………… r. i orzeczenie co do istoty sprawy.
UZASADNIENIE
Dnia ……… r. zwróciłam/łem się z Wnioskiem do Komendanta ……………… Policji o wyrównanie należności za ekwiwalent niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego (i dodatkowego) w wymiarze …. dni. Prawo do ekwiwalentu nabyła/łem przechodząc dnia …………… r. na emeryturę/rentę policyjną.
Tymczasem w swojej Decyzji Komendant ……….. Policji odmówił mi wyrównania ekwiwalentu przywołując zapisy ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1610).
Zgodnie z art. 1 pkt 16 ustawy o szczególnych rozwiązaniach (…) – art. 115a ustawy o Policji otrzymał brzmienie – „Ekwiwalent pieniężny za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego ustala się w wysokości 1/21 części miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym należnego policjantowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym.”
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach (…) – przepis art. 115a (…) stosuje się do spraw dotyczących wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy wszczętych i niezakończonych przed dniem 6 listopada 2018 r. oraz do spraw dotyczących wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy policjantowi zwolnionemu ze służby od dnia 6 listopada 2018 r.
Konkludując swoje uzasadnienie organ Policji stwierdził, że wobec policjantów zwolnionych ze służby przed dniem 6 listopada 2018 r. wysokość ekwiwalentu za niewykorzystany urlop ustala się na zasadach wynikających z przepisów ustawy o Policji (art. 115a) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 6 listopada 2018 r., czyli przelicznikiem 1/30 części miesięcznego uposażenia za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego.
Z argumentacją organu w nie zgadzam się.
Mój wniosek o wyrównanie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop pozostawał w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie sygn. akt K 7/15 opublikowanym dnia 06 listopada 2018 r. (Dz. U. poz. 2102) dotyczącym art. 115a ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. 2019 poz. 161 ze zm). Trybunał Konstytucyjny, wymienionym wyrokiem, wyeliminował z obrotu prawnego fragment art. 115a ustawy o Policji określający wymiar 1/30 części miesięcznego uposażenia jako stanowiący ekwiwalent za urlop, wskazując jednocześnie w uzasadnieniu techniczne przesłanki do prawidłowego dokonania naliczenia ekwiwalentu. Podkreślam, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego jest aktem powszechnie obowiązującym i nie można go zmienić aktem niższego rzędu, czyli ustawą. Nie można też uznać, że linią graniczną jego stosowania jest data opublikowania wyroku.
Kwestę tę wielokrotnie rozstrzygały Sądy Administracyjne.
Przykładowo – Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że przepis uznany przez Trybunał za niekonstytucyjny ma taki charakter od samego początku, tj. od dnia jego wejścia w życie. Fakt ten musi być brany pod uwagę przy kontroli aktu administracyjnego podjętego na podstawie niekonstytucyjnego przepisu (wyrok NSA z dnia 6 lutego 2008 r., II OSK 1745/07).
Wobec tego wnoszę o uchylenie decyzji Komendanta ……. w całości oraz spowodowanie wypłacenia mi różnicy między ekwiwalentem otrzymanym i ekwiwalentem należnym wraz z ustawowymi odsetkami, zakreślając jednocześnie termin czasowy na wykonanie niniejszej czynności o charakterze materialno-technicznym.
…………………………………..
Załączniki:
opracowała: Jolanta Domańska-Paluszak