Wielkość liter:
Kontrast:
Niniejszy przewodnik dotyczy emerytów i rencistów policyjnych, którzy odchodząc ze służby nie wykorzystali w całości urlopu wypoczynkowego bądź dodatkowego przypadającego na okres między 19 października 2001 r. a 5 listopada 2018 r. włącznie, a po ich śmierci także ich następców prawnych, tj. m.in. żony/męża oraz ich dzieci.
Po zwolnieniu ze służby, prawo do urlopu przekształca się w świadczenie pieniężne, określane mianem ekwiwalentu. Funkcjonariuszom odchodzącym na emeryturę/rentę wypłacono ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop w wymiarze 1/30 części miesięcznego uposażenia (tj. w przeliczeniu na dni kalendarzowe). Tymczasem urlop jako taki liczony jest w dniach roboczych, a nie w dniach kalendarzowych, a co za tym idzie i ekwiwalent wypłacany za niewykorzystany urlop również powinien być naliczany w odniesieniu do dni roboczych, tj. 1/21 miesięcznego uposażenia.
Wiadomo, że 1/30 jest mniejsza od 1/21. Przykładowo jeśli emeryt/rencista X miał uposażenie, np. w wysokości 3000 zł to 1/30 wynosi 100 zł (za dzień kalendarzowy), a 1/21 wynosi 143 zł (za dzień roboczy). Emerytowi X wypłacono więc ekwiwalent za jeden dzień niewykorzystanego urlopu 100 zł zamiast 143 zł. A zatem wyrównanie ekwiwalentu w przypadku emeryta/rencisty X wynosi 43 zł za każdy dzień.
W wyroku z dnia 30 października 2018 r., sygn. akt K 7/15, opublikowanym w dniu 6 listopada 2018 r., Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że art. 115a ustawy o Policji w zakresie, w jakim ustala wysokość ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego w wymiarze 1/30 części miesięcznego uposażenia, jest niezgodny z art. 66 ust. 2 w zw. z art. 31 ust. 3 zdanie drugie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a świadczeniem ekwiwalentnym za dzień niewykorzystanego urlopu powinno wynagrodzenie za jeden dzień roboczy.
Pomimo opublikowania wyroku TK organy Policji konsekwentnie odmawiały wypłaty wyrównania, z uwagi na brak nowej ustawy regulującej tę kwestię. Skargi do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych na decyzje odmowne organów Policji skutkowały (poza nielicznymi wyjątkami) przyznaniem przez sądy racji emerytom i rencistom, a mianowicie: do wypłaty ekwiwalentu wystarczający jest wyrok trybunału konstytucyjnego, ekwiwalent powinien być wypłacony w oparciu o dni robocze. Jak więc należy domniemywać, wyrównanie należy się wszystkim, którzy nie wykorzystali urlopu przypadającego od dnia 19 października 2001 r.
Komendanci kontynuując batalię o zaniechanie wypłacenia wyrównania ekwiwalentu – wnosili kasację do Naczelnego Sądu Administracyjnego od niekorzystnych dla siebie wyroków. I znów sąd ten stanął po stronie emerytów i rencistów.
Tutaj sprawa się komplikuje. Otóż Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznaje sprawę tylko w granicach skargi kasacyjnej. Co to w praktyce oznacza? Kasacja dotyczy niezgody strony przegranej na konkretny wyrok wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny. NSA nie może skargi kasacyjnej uzupełniać, interpretować i musi odnieść się tylko do tego co znajduje się w kasacji. Wyroki wydawane przez NSA nie odnosiły się do stanu sprzed zmiany art. 115a ustawy o Policji, która nastąpiła w październiku 20120 r. gdyż wyroki WSA, od których złożono kasację i które dotychczas rozpoznano nie uwzględniały tej zmiany, albowiem zapadły przed nowelizacją.
Zapisy art. 9 tej ustawy pozbawiają część emerytów i rencistów policyjnych, którzy odeszli ze służby i nie wykorzystali urlopu między 18 października 2001 r. i przed 6 listopada 2018 r. należnego im wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Ustawodawca uznał bowiem, że korzystny przelicznik ekwiwalentu w wymiarze 1/21 części uposażenia na ostatnio zajmowanym stanowisku nie dotyczy tych świadczeniobiorców, których niewykorzystany urlop przypadał przed 6 listopada 2018 r. tj. przed wejściem w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego., sygn. akt K 7/15. W ten sposób nowa ustawa powieliła wcześniejszy niekonstytucyjny zapis art. 115a ustawy o Policji.
W tej sytuacji komendanci Policji wydają decyzje odmowne dwojakiego rodzaju.
Kolejna komplikacja wynika z faktu, że w styczniu 2021 r. SA w Białymstoku przedstawił Trybunałowi Konstytucyjnemu pytanie prawne (podaję w skrócie) – czy jest konstytucyjny przepis art. 9 ustawy o szczególnych rozwiązaniach (…) odmawiający funkcjonariuszom, których niewykorzystany urlop przypadał przed 6 listopada 2018 r. wypłaty wyrównania ekwiwalentu w odniesieniu do dni roboczych (1/21) pozostawiając przelicznik 1/30, który wcześniej w 2018 r. TK uznał za niezgodny z konstytucją.
Skutkiem tego stanu rzeczy jest nagminne zawieszanie przez sądy (poza nielicznymi wyjątkami) spraw przed nimi zawisłymi, do czasu rozstrzygnięcia białostockiego pytania przez Trybunał Konstytucyjny.
Na pytanie zadawane przez niektórych z Państwa – czy warto podejmować lub kontynuować batalię o wyrównanie ekwiwalentu – odpowiadamy TAK WARTO. Przecież chodzi tu o nasze pieniądze wypracowane podczas ciężkiej służby.
Przechodząc do kolejnych rozdziałów możecie Państwo skorzystać z „Mapy drogowej”, która pomoże poruszać się w tej dosyć zawiłej procedurze. Zamieściliśmy też wzory pism procesowych uwzględniających zmieniający się stan prawny. Możecie też Państwo zapoznać się z opracowaniami dotyczącymi wyrównania ekwiwalentu, wyrokami sądów i informacjami bieżącymi.
Przedstawiamy też interwencje podejmowane przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów Policyjnych w sprawie działań komendantów Policji, a także sądów różnych szczebli.
Jerzy Skrycki, I Wiceprezes ZG SEiRP