Wielkość liter:
Kontrast:
Analiza mechanizmów waloryzacji świadczeń obniżonych nowelizacją ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym (…) z dnia 16.12.2016, przyjętych przez Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA w latach 2017 – 2020
W odpowiedzi na pojawiające się głosy o wadliwości stosowania przepisów przez Prezesa ZUS i Dyrektora ZER MSWiA, skutkującym zaniżaniem od 2017 r. wysokości należnych świadczeń w zakresie przeciętnej emerytury, renty inwalidzkiej i renty rodzinnej – poniżej przedstawiam analizę przepisów dotyczących tej problematyki. Analiza bazuje m. in. na zebraniu w jednym miejscu często rozproszonych przepisów, co ułatwi zrozumienie tego skomplikowanego zagadnienia, a następnie na ich syntetycznym omówieniu. ../…/.
Podsumowanie
Analiza obowiązujących w przepisów prawa wykazała, że w wydawanych decyzjach waloryzacyjnych w zakresie przeciętnych emerytur, rent inwalidzkich i rent rodzinnych bazowano na aktualnym dla daty wydania decyzji stanie prawnym, co nie oznacza oczywiście, że stan ten budzi nasz aplauz. Przy analizie problematyki przeciętnych świadczeń warto pamiętać, że „nasze świadczenie” nie może być wyższe od miesięcznej kwoty przeciętnej emerytury/ przeciętnej renty z tytułu niezdolności do pracy/ renty rodzinnej wypłaconej przez ZUS, ogłoszonej przez Prezesa ZUS. A więc nie dotyczy to świadczenia należnego pobierającym świadczenia z ZUS – ale dotyczy tego świadczenia, które zostało w danym okresie już wypłacone bez uwzględnienia potrąceń i dodatków, a następnie podzielone przez liczbę świadczeniobiorców.
Pomimo to, w trakcie niniejszej analizy pojawiły się wątpliwości, dla wyjaśnienia których konieczne będzie nawiązanie korespondencji zarówno z Dyrektorem ZER MSWiA jak i z Prezesem ZUS. Wyjaśnienia wymagają następujące kwestie.
Jolanta Domańska-Paluszak