Wielkość liter:
Kontrast:
Infoteka zawiera wybrane przez Biuro ZG SEiRP artykuły i informacje opublikowane w prasie i mediach elektronicznych dotyczące spraw ważnych dla naszego środowiska.
22 maja 2025 Forsal.pl, Dominika Górtowska
Możliwość pobierania dwóch emerytur przez jedną osobę budzi zainteresowanie i nadzieje seniorów. Choć zasadą jest wypłacanie jednego świadczenia, przepisy przewidują wyjątki, które pozwalają na łączenie emerytur z różnych systemów. Dotyczy to m.in. osób, które pracowały w służbach mundurowych, rolnictwie lub za granicą.
Dwie emerytury dla jednej osoby: mundurowa i cywilna
Możliwość pobierania dwóch emerytur przysługuje między innymi pracownikom służb mundurowych. Obowiązujące przepisy pozwalają na pobieranie dwóch emerytur przez osobę, która pełniła służbę w formacjach mundurowych, a następnie pracowała w cywilu – pod warunkiem że oba świadczenia dotyczą odrębnych okresów aktywności zawodowej. Oznacza to, że emerytura z systemu zaopatrzeniowego (np. wojskowego) oraz z powszechnego może być przyznana tylko wtedy, gdy nie zachodzi nakładanie się czasu służby i zatrudnienia. Każdy system emerytalny musi obejmować inne etapy kariery zawodowej.
Kto może pobierać podwójną emeryturę: mundurową i cywilną?
Ustawa z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. 1994 nr 10 poz. 36) oraz Ustawa z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy (Dz. U. 1994 Nr 53 poz. 214) rozróżniają sytuację zawodowych żołnierzy i funkcjonariuszy, którzy wstąpili do służby przed dniem 2 stycznia 1999 r., od żołnierzy i funkcjonariuszy, którzy zaczęli służbę po dniu 1 stycznia 1999 r. Przywilej otrzymywania dwóch emerytur dotyczy żołnierzy i funkcjonariuszy, którzy rozpoczęli służbę po 1 stycznia 1999 roku – ich doświadczenie zawodowe zdobyte poza służbami nie ma wpływu na wysokość emerytury mundurowej. Taka osoba może otrzymywać emeryturę mundurową z tytułu służby oraz dodatkowo emeryturę z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS), wynikającą np. z pracy na etacie lub prowadzenia działalności gospodarczej. Świadczenia te nie są ze sobą sumowane, ale wypłacane oddzielnie przez odpowiednie instytucje.
Którzy żołnierze i funkcjonariusze nie mogą pobierać dwóch świadczeń?
Osoba pobierająca emeryturę mundurową, która rozpoczęła służbę przed 2 stycznia 1999 roku, nie ma prawa do jednoczesnego otrzymywania dwóch emerytur – musi wybrać między świadczeniem mundurowym a emeryturą z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS). Wynika to z faktu, że przy ustalaniu wysokości emerytury mundurowej brane są pod uwagę nie tylko okresy pełnienia służby, ale również składkowe i nieskładkowe okresy z ustawy emerytalnej, mimo że nie dotyczą one służby. Takie rozwiązanie pozwala na uwzględnienie lat ubezpieczeniowych, które w systemie powszechnym uprawniają do emerytury dopiero po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego, w świadczeniu wypłacanym wcześniej – bez względu na wiek.
Więcej: forsal.pl/finanse/
Emerytura mundurowa: gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem
24 maja 2025 Infor.pl, Tomasz Król
Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:
Dzień dobry.
Służyłem w policji 30 lat, mam pełną emeryturę wysłużoną bez doliczania lat pracy w cywilu czy też zasadniczej służby wojskowej (którą też odbyłem). Pracowałem też przed policją i pracuję nadal w cywilu.
Nie domagałbym się „sprawiedliwości” co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem
Mam młodszych kolegów, którzy odeszli np. po 20 latach służby na niepełną emkę (mieli poniżej 75%), podjęli pracę, a po 55. roku przeliczono im emerytury i, jeśli lat pracy im wystarczyło, dostali pełne 75%.
W powyższym przypadku oczywiście nie można żądać drugiej emerytury, bo ich cywil został doliczony, ale co z latami pracy takich jak ja? Czemu moje składki do ZUS mają zasilać konto innych?
Więcej: Infor.pl/prawo/
25 maja 2025 Infor.pl, Tomasz Król
Infor.pl udostępnia czytelnikom miejsce do publikacji. Popularnym tematem są emerytury. Czytelnicy opisują nam najczęściej swoje negatywne „przygody” co do obniżenia emerytury o kwoty wypłaconych emerytur wcześniejszych (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r.) oraz zaniżanie emerytur przez podwójny system emerytur mundurowych. I właśnie o emeryturach mundurowych jest opublikowany w artykule list.
Problemem jest prawo do składek odprowadzonych przez mundurowego już po zdjęciu munduru. Do ZUS trafiają składki od pracy „w cywilu”. W indywidualnych przypadkach może być w ZUS nawet 600 000 – 700 000 zł „zaparkowanych” składek. Dla niektórych byłych mundurowych składki w ZUS mogą być podstawą emerytury cywilnej wypłacanej RAZEM z emeryturą mundurową („młodsi mundurowi”). Dla innych mogą tylko nieznacznie (zdaniem mundurowych) zwiększyć JEDYNĄ dla nich emeryturę mundurową („starsi mundurowi”). Chodzi tu o rok 1999 r. – „młodzi” (służba rozpoczęta po 2 stycznia 1999 r.) i „starsi” (służba rozpoczęta przed 2 stycznia 1999 r.).
Zgodnie z art. 14 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, emerytowi uprawnionemu do emerytury obliczonej na podstawie art. 15 dolicza się do wysługi emerytalnej przypadające po zwolnieniu ze służby okresy zatrudnienia (przebyte przed dniem 1 stycznia 1999 r. w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy) i okresy opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczenia (po dniu 31 grudnia 1998 r.). Okresy te uwzględnia się, jeżeli emerytura wynosi mniej niż 75% podstawy wymiaru i emeryt ukończył 55 lat życia – mężczyzna i 50 lat życia – kobieta albo stał się inwalidą. Za każdy rok okresu zatrudnienia lub ubezpieczenia zaliczonego do wysługi emerytalnej emeryturę obliczoną na podstawie art. 15 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin zwiększa się o 1,3% podstawy jej wymiaru.
Więcej: infor.pl/prawo/
nszzp.pl
Funkcjonariusze odchodzący na emeryturę w styczniu lub w lutym 2023 r. zostali pozbawieni powszechnej waloryzacji uposażeń. Warmińsko-Mazurski Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów w ścisłej współpracy z Kancelarią „Wróbel & Wilczek Adwokaci” przygotował rozwiązanie pozwalające na odzyskanie utraconej części emerytury. Zainteresowani funkcjonariusze muszą się jednak pospieszyć, bo roszczenie przedawnia się po 3 latach.
Na mocy specjalnej ustawy okołobudżetowej na rok 2023, żołnierze zawodowi oraz funkcjonariusze służb mundurowych odchodzący na zaopatrzenie emerytalne w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 28 lutego 2023 r. zostali pozbawieni waloryzacji uposażeń, która od 1 stycznia 2023 r. wyniosła 7,8% (kwota bazowa kształtująca ich przeciętne uposażenia wzrosła wówczas z 1614, 69 zł do 1740, 64 zł). NSZZ Policjantów uznał, że zapisy tej ustawy są niezgodne z Konstytucją i zaskarżył ją do Trybunału Konstytucyjnego.
Mimo że od tamtej pory upłynęło już ponad dwa lata, TK nie zdołał się tą sprawą zająć. Dużo lepszym refleksem, a przy okazji przychylnością wykazał się Sąd Pracy w Zielonej Górze. Zapadł tam bowiem wyrok korzystny dla jednego z funkcjonariuszy Straży Granicznej. Na kanwie tego właśnie wyroku Kancelaria Adwokacka Anny Wróbel-Łukaszewskiej i Magdaleny Wilczek, działając na zlecenie Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów w Olsztynie opracowała kompleksowy algorytm postępowania, podejmując się jednocześnie reprezentowania funkcjonariuszy przed sądami.
Zainteresowani emeryci mają więc możliwość ubiegania się przed Sądem nie tylko o wyrównanie zaległego uposażenia i podniesienie podstawy wymiaru emerytury w związku z pozbawieniem ich prawa do waloryzacji, ale również mogą liczyć na profesjonalizm i wyjątkowo atrakcyjną cenę pełnomocnictwa. Warto też wspomnieć, że w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia wyrównane muszą być też inne świadczenia ze stosunku służbowego (m.in. odprawa emerytalna, nagroda jubileuszowa, ekwiwalent za urlop).
Emerytom, którzy są członkami NSZZ Policjantów i nieprzerwanie płacą składki FOP (Fundusz Ochrony Policjanta Garnizonu Warmińsko-Mazurskiego), Kancelaria „Wróbel & Wilczek Adwokaci” poprowadzi sprawy w ramach tego funduszu, czyli bez jakichkolwiek dodatkowych opłat. Dla funkcjonariuszy niebędących członkami FOP, NSZZ Policjantów wynegocjował stawkę, którą zważywszy na charakter postępowań, najpierw przed organami Policji a potem – sądami (tzw. rozproszona kontrola konstytucyjna), można uznać za wręcz symboliczną. Panie Mecenas od wielu już lat zajmują się sprawami policjantów i wieloma sukcesami dowiodły swojej wyjątkowej skuteczności. Toteż rekomendacja właśnie ich Kancelarii nie jest przypadkowa. Pierwsze pozwy już trafiły na wokandy sądowe. Pozostałych zachęcamy, by nie przegapili swojej szansy.
Stosowne wnioski członkowie FOP mogą składać za pośrednictwem Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów w Olsztynie, zaś pozostali emerytowani funkcjonariusze mogą się kontaktować bezpośrednio z adwokat Anną Wróbel-Łukaszewską nr tel. 609 610 881 i adwokat Magdaleną Wilczek nr tel. 603 588 180.
Biuro W-M ZW NSZZ Policjantów w Olsztynie
Więcej: nszzp.pl/aktualnosci/
30 maja 2025 poradnikprzedsiebiorcy.pl, Beata Ilnicka
System emerytalny w Polsce jest skomplikowany i regulowany przez normy sformułowane w wielu aktach prawnych. Dotychczasowe próby jego uproszczenia i integracji nie powiodły się lub były wycofywane. Emeryci jednak mają zagwarantowaną minimalną emeryturę. Ile wynosi najniższa emerytura 2025 roku i kto ma do niej prawo? Wyjaśniamy.
Ogólne zasady działania systemu emerytalnego obowiązującego obecnie w Polsce
Generalnie zasady funkcjonowania systemu emerytalnego oraz kwestie omawiane w niniejszym artykule określa ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Większość osób urodzonych przed 1949 rokiem otrzymuje świadczenie emerytalne na zasadach określonych w reformie systemu ubezpieczeń społecznych z 1999 roku. Składki osób urodzonych po 1949 roku są ewidencjonowane w dwóch systemach – na koncie indywidualnym i subkoncie prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym prowadzonym przez powszechne towarzystwo emerytalne (od 2014 r. uczestnictwo w OFE stało się dobrowolne).
Wartość środków na koncie ZUS podlega waloryzacji o określony wskaźnik ogłaszany przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS), natomiast wartość środków zgromadzonych na rachunku OFE zależy od wartości instrumentów finansowych, w które fundusz środki te zainwestował.
Obecnie obowiązujący w Polsce wiek emerytalny to 65 lat dla mężczyzn i 60 lat dla kobiet. Od 2013 r. wiek emerytalny został wydłużony do 67 lat, zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Jednak od października 2017 roku przywrócono poprzednie progi wieku emerytalnego i obecnie wynoszą one 60 i 65 lat.
Więcej: poradnikprzedsiebiorcy.pl
27 maja 2025 onet.pl, Mateusz Baczyński
— Nie wyobrażam sobie, żeby taka osoba wręczała nominacje generalskie w służbach mundurowych. To jest po prostu żenujące, że człowiek z taką przeszłością może zostać prezydentem – mówi o Karolu Nawrockim gen. Adam Rapacki. — Jestem przekonany, że gdyby dzisiaj ubiegał się o dopuszczenie do tajemnic państwowych, to Agencja Bezpieczeństwa nie przyznałaby mu takiego poświadczenia, a co za tym idzie, nie mógłby pełnić poważnych funkcji publicznych w państwie — dodaje.
„Jestem wstrząśnięty”
W poniedziałek ujawniliśmy, że Karol Nawrocki miał uczestniczyć w procederze sprowadzania prostytutek dla gości Grand Hotelu w Sopocie, gdy pracował tam jako ochroniarz.
Onet rozmawiał z dziesiątkami ludzi, którzy znają Nawrockiego, pracowali w Grand Hotelu, byli sopockimi policjantami lub obracali się w trójmiejskim półświatku. Dwaj świadkowie, dawni znajomi Nawrockiego, którzy wspólnie z nim pracowali w ochronie Grand Hotelu, mówią wprost: jako ochroniarz Nawrocki sprowadzał prostytutki dla hotelowych gości.
Twórca Centralnego Biura Śledczego i były wiceszef MSWiA gen. Adam Rapacki przyznaje w rozmowie z Onetem, że jest wstrząśnięty kolejnym informacjami na temat Karola Nawrockiego, które wychodzą na światło dzienne.
Nie wyobrażam sobie, żeby taka osoba wręczała nominacje generalskie w służbach mundurowych. To jest po prostu żenujące, że człowiek z taką przeszłością może zostać prezydentem – mówi o Karolu Nawrockim gen. Adam Rapacki. — Jestem przekonany, że gdyby dzisiaj ubiegał się o dopuszczenie do tajemnic państwowych, to Agencja Bezpieczeństwa nie przyznałaby mu takiego poświadczenia, a co za tym idzie, nie mógłby pełnić poważnych funkcji publicznych w państwie — dodaje”.
Więcej: onet.pl/informacje/
7 maja 2025 PAP
Około 437,9 tysiąca osób w Polsce otrzymuje emerytury poniżej minimalnej krajowej – wynika z najnowszych informacji przedstawionych przez ZUS w Sejmie. W 2011 roku było ich 23,9 tys. Zakład Ubezpieczeń Społecznych ujawnił wysokość przeciętnej kwoty takiego świadczenia.
Liczba osób otrzymujących groszowe emerytury wzrosła z 23,9 tys. w 2011 roku do 433,1 tys. w 2024 roku
W 2011 roku stanowiły one 4,2 proc. ogółu emerytur nowosystemowych, natomiast obecnie jest to 9,9 proc. – to wzrost odsetka o ponad 100 proc.
Emerytury groszowe są wynikiem złożonego problemu, który obejmuje zarówno wybory zawodowe, jak i uwarunkowania rynku pracy
Skala problemu groszowych emerytur w Polsce
Komisja ds. polityki senioralnej wysłuchała informacji Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego ws. skali i prognoz zjawiska tzw. emerytur groszowych w Polsce.
Podczas dyskusji zastępca dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w MRPiPS Sebastian Kamiński podkreślił, że przyczyny powstawania zjawiska emerytur groszowych mają niejednorodny charakter.
– W niektórych przypadkach są rezultatem wyborów podejmowanych przez świadczeniobiorców w czasie ich aktywności zawodowej, w innych są konsekwencją uwarunkowań rynku pracy czasu transformacji systemowej – zaznaczył. Dodał, że wpływ na to ma również przyjęte założenie, według którego każdy ubezpieczony w nowym systemie emerytalnym, niezależnie od wysokości emerytury otrzymuje świadczenie.
Więcej: rynekzdrowia.pl
13 maja 2025 katowice.wyborcza.pl, Dariusz Kortko
Media powinny patrzeć władzy na ręce, bo jeśli tego nie będzie, nasza wspólnota upadnie – przypomniał we wtorek sędzia Igor Niedobecki z Katowic.
W Sądzie Okręgowym w Katowicach zakończył się we wtorek proces karny, jaki dziennikarzowi „Gazety Wyborczej” Marcinowi Pietraszewskiemu wytoczyła Katarzyna Szymczyk, córka generała Jarosława Szymczyka, szefa polskiej policji w czasie rządów PiS. Powołała się na niesławny artykuł 212 kodeksu karnego i zarzuciła naszemu dziennikarzowi, że ją znieważył i zniesławił. Generał występował jako świadek oskarżenia.
„Wyborcza” ujawniła gangstera w otoczeniu szefa polskiej policji
/…/ We wtorek sprawą zajął się Sąd Okręgowy w Katowicach, który uznał wyrok uniewinniający za słuszny i go utrzymał.
– Media powinny patrzeć władzy na ręce, bo jeśli tego nie będzie, nasza wspólnota upadnie — uzasadniał orzeczenie sędzia Igor Niedobecki, przewodniczący składu orzekającego. Przypomniał, że działania organów państwa, w tym także szefa polskiej policji, powinny być transparentne i kontrolowane, również przez media. W publikacji „Wyborczej” nie znalazł informacji nieprawdziwych i zniesławiających. – Pojawiły się w niej sformułowania, że w otoczeniu szefa policji znalazła się osoba powiązana ze światem przestępczym, a po jej zatrzymaniu córka generała dzwoniła w tej sprawie do ojca. To zachowanie naganne, ale czy rzeczywiście stawia generała w złym świetle? – zapytał sędzia Niedobecki. Przypomniał, że ostatecznie nie doszło do żadnej zmowy i oddziaływania na postępowanie przygotowawcze. – Koleżanka zadzwoniła, oczekiwała, że coś załatwi, jak to miało miejsce w latach 80. Takim działaniom trzeba jednak postawić tamę — stwierdził sędzia Niedobecki.
Więcej: katowice.wyborcza.pl